15 januari 2007

Hoaxje hier, hoaxje daar

Met spam heb ik intussen leren leven. Maar kettingmails en hoaxen, daar word ik nog steeds horendol van. Vanmorgen had ik weer prijs:

LET OP! ERG BELANGRIJK!
Een kennis van mij is gebeld. Met de mededeling dat we een prijs gewonnen hadden. Of ze een 9 wilde toetsen om door te gaan!!!! Ze is slim geweest en heeft er de hoorn op gegooid. Voor iedereen die een mobiele telefoon bezit : OF KABELFOON Momenteel is er een bende actief die u belt op uw GSM en zich voordoet als iemand van de provider waar u bij bent aangesloten. Men vraagt u tijdens dit gesprek om 09# of #09 in te toetsen ter controle van uw toestel.
DOE DIT NIET EN VERBREEK ONMIDDELLIJK DE VERBINDING !!!!!!!!!!!!

Deze bende beschikt over apparatuur om via deze ingetoetste code het nummer van
uw SIM-KAART te lezen. En nieuwe kaarten aan te maken met uw nummer.
Hierdoor kan men op grote schaal fraude plegen op uw kosten. Maak dit bericht s.v.p. Bekend aan personen die in het bezit zijn van een GSM-toestel. Een tweede methode die wordt toegepast is de volgende: U ontvangt een bericht op uw GSM met het verzoek om nummer 0141455114 Te bellen. Dit moet u dus NIET DOEN! Als u dit namelijk doet, kan degene die u dat berichtje heeft gestuurd op uw kosten bellen. Deze twee vormen van GSM-fraude zijn officieel bevestigd door de KPN en Vodafone. PAS OP : Deze fraude wordt al op grote schaal toegepast !!! Als u dit bericht ontvangt, stuur het dan s.v.p. aan zoveel mogelijk mensen door !


Totaal ongeloofwaardig, maar toch sturen mensen het door. In dit geval was zelfs het telefoonnummer al verdacht, wegens één cijfer te lang voor België.

Hierbij draag ik mijn steentje bij aan de oplossing van het probleem:

- Voor je een 'waarschuwing' of 'oproep' doormailt naar al je vrienden, kijk even goed naar de mail in kwestie.
- Tekst volledig in hoofdletters is verdacht.
- Veel uitroeptekens na elkaar zijn verdacht.
- De vraag om het naar zoveel mogelijk mensen door te sturen is verdacht.
- De vermelding van grote bedrijven (vb. KPN, Vodafone) is verdacht.
- Denk je toch dat het een correcte mail is? Kopieer en plak dan een willekeurige zin in Google. Kom je op pagina's over een hoax terecht, dan had je het toch mis.

Aan al wie mijn adres in zijn adresboek heeft staan: alvast bedankt om twee keer na te denken. :-)

4 opmerkingen:

zoutzoetzout zei

Ik krijg echt het apezuur wanneer iemand me zo'n onzin doorstuurt. Mijn tactiek is net iets agressiever dan de jouwe: ik stuur de afzender (en, indien de adressen zichtbaar waren, ook de andere geadresseerden) een mail met daarin 'fijntjes' uitgelegd hoe je een hoax kan herkennen. En dan hopen dat het doordringt ;)

Spruit zei

We zijn zielsverwanten, Sofie. Ik heb de afzenders ook zo'n uitlegje gestuurd vanochtend. ;-)

the One zei

bonzai kitten is toch nog een categorie erger hoor :-)

of petities die op het gevoel werken, het zoveelste kankerpatiëntje, daar betalen we toch belastingen voor nietN :p

Karolien zei

ik heb een tijdje geleden de "als je deze mail doorstuurt krijgt dit arme kindje met kanker 1 cent van skynet" beantwoord met "get real, als't zo ziek was is't intussen al lang dood, aangezien ik deze mail sinds 2000 al ongeveer 50 keer heb gekregen. Als je arme kindjes wil helpen staat het je vrij om Artsen Zonder Grenzen te steunen (graag zelfs) maar gelieve mijn mailbox niet meer te bombarderen met onzin." ofzoiets :)