15 februari 2006

Als de rook om ons hoofd is verdwenen

Vandaag gelezen: Engeland volgt Ierland, Schotland en Noord-Ierland en voert een rookverbod in op alle publieke plaatsen. 67,6% van de parlementsleden stemde voor. Zouden dat de niet-rokers zijn?

Ik vraag me af hoelang we met z'n allen nog gaan roken. Een minderheid van de rokers zou bovenstaande wet een goed idee vinden. Maar wat zouden ze vinden van een mogelijkheid om te verhinderen dat niet-rokers beginnen te roken, moest die mogelijkheid bestaan? Zo kan het rokersbestand zichzelf 'uitdoven'.

Tegenstanders van de Engelse wet noemen het een zoveelste aanslag op de privacy door een 'nanny state'. Je kan er nu inderdaad niet overal meer roken, maar het horecapersoneel zal dat alleen maar toejuichen. En eigenlijk zouden de rokers dat ook moeten doen. Misschien is dit het duwtje in de rug dat ze nodig hebben om de pijp, sigaren en sigaretten eindelijk aan Maarten te geven.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

"Maar wat zouden ze vinden van een mogelijkheid om te verhinderen dat niet-rokers beginnen te roken, moest die mogelijkheid bestaan? Zo kan het rokersbestand zichzelf 'uitdoven'."

Er zijn reeds onderzoeken naar zulke dingen, waaronder een soort van vaccin dat rokers de lust in een sigaret zou ontnemen, door de benodigde hersenreceptoren uit te schakelen. Toen dat in het nieuws kwam, werd er tevens gepraat over het al dan niet invoeren van zo'n vaccin voor kinderen.

Ik vond, en vind dat nog steeds ronduit misdadig, net als ik gelijkaardige zaken steeds misdadig zal blijven vinden.

Ik begrijp dat niet-rokers graag in een rookvrije zone zitten - de wereld is er blijkbaar naartoe aan het evolueren. Ik zal het spijtig vinden wanneer ik in een café geen sigaret meer kan opsteken, maar ik zal me willens nillens moeten aanpassen. Voorlopig los ik dit op door amper in rookvrije café's te komen.

Je zal me niet pro weten stemmen op een wet die roken in café's aan banden legt, maar 'k heb me er al min of meer bij neergelegd dat het quasi onvermijdelijk gaat worden. Echter, what's next? Discotheken (zie ook: privéclubs, zoals in het voorstel in Engeland momenteel)? De openbare weg (zie ook: New York)? Je éigen huis, als je bezoek hebt? Sorry, maar die dingen vind ik er echt over.

Het vervolg daarop is dan: er voor zorgen dat er geen nieuwe rokers kunnen komen, door bvb zo'n vaccin. Hier ga je dan weer een stap verder: je hebt het niet meer over wat roken kan doen voor zij die passief meeroken (waarop zowat alle recente anti-rookwetsaanpassingen op gebaseerd zijn), maar je hebt het over wat je jezelf aandoet.

En een mens niet meer dié keuze gunnen, zelfs al verkort die het leven van het individu op lange termijn, dat is in mijn ogen misdadig.

Laten we zeggen dat voor mij de grens op zulke dingen ligt daar waar je als mens niet-verwaarloosbare sociaal/maatschappelijke problemen krijgt door je gebruik - ie, als je niet meer kan functioneren in deze maatschappij.

Filliberke Randall zei

"Maar wat zouden ze vinden van een mogelijkheid om te verhinderen dat niet-rokers beginnen te roken, moest die mogelijkheid bestaan? Zo kan het rokersbestand zichzelf 'uitdoven'."

bah, dat zou een slechte evolutie zijn. Zo evolueren we nog meer naar een gezondheidsstaat.
De volgende stap is het verbieden van bier en chocolade, omdat ze mss leveraandoeningen en suikerziekte kunnen veroorzaken.

het is nu al om mottig van te worden hoe moeilijk het is om VETTE yoghurt te vinden in de supermarkt.

het gezwam over passief roken vind ik ook overdreven, want auto's bijv vervuilen ook enorm

Anoniem zei

lol, dat van die vette yoghurt heb 'k deze week nog voorgehad :-) Zo Danone Vitalinea met krieken (kersen?), da's héél lekker, maar da's dan meteen "xx % minder vet", "xx % minder dit, minder dat", "extra mager, goed voor de lijn". En al wat ik wil is gewone, standaard yoghurt. Met kriekjes. Of kersen.

Spruit zei

Waarom ben je eigenlijk ooit beginnen roken? En is het niet een beetje vreemd om vieze rook in en uit te ademen en jezelf zo te vergiftigen? Als je eventjes afstand neemt van de dagdagelijkse gewoonte van het roken, wat vind je er dan van?

Filliberke Randall zei

het kalmerend effect?
de heerlijke geur?

Anoniem zei

Waarom ben ik ooit beginnen roken? Hmm, wat een vraag... nieuwsgierigheid naar wat het is, in de eerste plaats. En dan bleek dat, in tegenstelling tot wat iedereen me altijd gezegd had, het helemaal niet zo slecht smaakte, ik er helemaal niet misselijk van werd, etc. En dan ben ik simpelweg blijven roken.

Is het geen rare gewoonte, als ik even afstand neem van m'n verslaving? Wel, tuurlijk is het een rare gewoonte om die rook (vies is trouwens subjectief) in- en uit te ademen. Maareh, is schimmel eten ook geen rare gewoonte? Of rotte eendeneieren? Of vetgemeste ganzenlever? Of wat dacht je van je penis in iemand's achterwerk steken? :)

Als ik afstand neem van m'n dagelijkse gewoonte, blijf ik dus dezelfde mening toegedaan.

Eef zei

heerlijke geur? :o
wat rookt gij? Bloemekes?
Geef mij maar rookvrije cafés, kan ik nog eens vrij inademen zonder in het midden van de avond buiten naar lucht te moeten gaan happen!