06 februari 2007

In de ban van De Leeuw

Knotsgek is het. We zijn dat wel gewoon van Paul de Leeuw, maar zijn huidige programma Mooi! Weer De Leeuw slaat wat mij betreft echt alles. Ik het ontdekt na een tip van Bart, en ben nu helemaal in de ban van de toeters en bellen in deze chaotische tv-show. Dat ik thuis geen tv heb, is ook helemaal geen probleem, want je kan het programma gewoon via het internet (her)bekijken.

Hoe werkt het nu precies? Officieel mag iedereen een wensen insturen, waaruit de redactie van het programma de leukste inzendingen kiest. Die wensen worden dan (vaak met een twist) uitgevoerd in het programma. Maar eigenlijk is dat allemaal eerder glijmiddel voor de fantastische en niets ontziende humor van Paul de Leeuw. De vaak melige nummers van bij ons onbekende Nederlandse artiesten neem je er maar bij.

Ik vraag me af of dit programma op de Vlaamse tv zou werken. Ik vrees dat de humor van de Leeuw niet door iedereen gepikt zou worden. Een voorbeeld: in een aflevering die ik gisteravond heb bekeken, hadden enkele jonge meisjes het plan om naar Zuid-Afrika te gaan voor ontwikkelingswerk. Ze wensten door zwarten op voorhand ingewijd te worden in de Zuid-Afrikaanse cultuur, wat ze zelf omschreven als 'omgeroerd worden in een Afrikaanse soep' of zoiets. Dat nam de Leeuw letterlijk: een reusachtige kom water verscheen op de set. Hij overtuigde een achttal zwarte mannen uit het publiek om 'negersoep' te maken. Ze kleedden zich gedeeltelijk uit en gingen in de kom water zitten, samen met de jonge meisjes. Na de nodige noedels en pindasaus was de soep 'klaar' en werd de hele groep met kom en al de set afgereden.

Ongelofelijk grappig, maar of het in het politiek correcte Vlaanderen zou mogen?

Een korte montage van de aflevering van oudejaarsavond 2006 vind je hieronder. Maar ik kan je aanraden om zeker de site van het programma even te bezoeken en een paar afleveringen te bekijken.


1 opmerking:

Anoniem zei

Toevallig genoeg loopt sinds twee weken een kloon van Mooi Weer De Leeuw! op VRT-zender één. Daarin pakken Stany Crets en Peter Van den Begin het ietsjes anders aan dan De Leeuw (en maar goed ook) maar het politiek incorrecte zit er toch gedeeltelijk mee in. Ze proberen in elk geval al wat stouter te zijn dan de rest op de Vlaamse tv. (Debby & Nancy's Happy Hour - elke zondag)

Wat Paul De Leeuw betreft: zalige show! Zalige man!