14 oktober 2005

An embargo too far

Nu voel ik me wel heel belangrijk als journalist. Ik heb net een document ondertekend over een embargo, op straffe van 5.000 euro schadevergoeding. Voor de leken: soms krijgen journalisten informatie onder embargo. Dat wil zeggen dat ze die informatie wel al kunnen bestuderen, maar dat ze die pas mogen gebruiken (lees: publiceren) vanaf een bepaalde datum. Dat is de embargodatum.

In dit geval wou ik een beeld van de nieuwe fontein die aan het Museum voor Schone Kunsten komt, voor in De(n) Antwerpenaar. Probleem: de persconferentie daarover is pas op 25 oktober, maar wij sluiten ons nummer van 1 november al de 19de af. Normaal gezien krijg je de informatie dan al onder embargo, zonder problemen. We kunnen namelijk niets op voorhand lekken, want we verschijnen pas om de twee weken.

De heren van de Antwerpse Waterwerken vertrouwden het zaakje echter niet, en laten me dus een document ondertekenen. Ik citeer:

"Ondergetekende, redacteur van "De Antwerpenaar", verklaart hierbij dat hij de foto's van de Waterspiegel van Cristina Iglesias onder embargo houdt tot 25 oktober 2005, en dat door zijn toedoen, door dat van zijn medewerkers of enige andere met de Antwerpenaar gerelateerde derde of aangestelde er geen enkele afbeelding of artikel hierover in enige krant of tijdschrift of andere media zal verschijnen voor 25 oktober 2005."

"Bij gebreke de geheimhouding te garanderen, zal hij en of de De Antwerpenaar een forfaitaire schadevergoeding van 5.000,- € betalen ten bate van het project."

Jawadde. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik denk dat ik mijn bureauschuif toch maar op slot doe, vanavond.

1 opmerking:

Anoniem zei

5000€ lijkt misschien veel.
Als je de foto's naar cnn zou sturen, vermoed ik wel dat je er veel meer geld voor zou kunnen krijgen. dat is wat ze noemen "breaking news" ;)