06 maart 2006

Gaybashed

Hier had eigenlijk een post moeten komen over mijn vakantiebestemmingen voor dit jaar en volgend jaar. Maar gisterochtend zijn twee van mijn beste vrienden, Kenneth en Kevin, in mekaar geslagen omdat ze homo zijn. Een van hen is de coördinator van Het Roze Huis in Antwerpen, nota bene.

Ik las erover op de blog van Kevin en was woedend. Je krijgt een anti-discriminatiewet, de mogelijkheid om te trouwen en (binnenkort) kinderen te adopteren, en je krijgt stilaan het gevoel dat de mensen er geen probleem meer van maken dat je nu eenmaal op mannen valt. En dan word je 's nachts op straat door twee jongeren beledigd en in mekaar geklopt.

We moesten er gewoon iets mee doen. Je kan dit niet zomaar laten gebeuren in een stad die zichzelf tegenwoordig (terecht of onterecht) profileert als de Gay Capital of Europe en in de zomer van 2007 zelfs gaststad is voor de Gay Games. Als je in een stad als Antwerpen al niet meer jezelf kunt zijn zonder daarvoor aangevallen te worden, dan zijn we er echt nog niet.

Toevallig was het gisteravond vergadering van de Stuurgroep van Enig Verschil, de Antwerpse vereniging voor holebi-jongeren waar Kenneth drie jaar coördinator van is geweest. We hebben besloten om samen met Het Roze Huis een persbericht te versturen waarin we onze verontwaardiging uiten. We vragen ook aan alle slachtoffers om aangifte te doen bij de politie en/of bij de meldpunten van de Holebifederatie en het Centrum voor Gelijke Kansen.

Of de pers er iets mee gaat doen en of het allemaal iets gaat uithalen, is niet zeker. Maar we hebben het tenminste niet zomaar laten voorbijgaan.

Homo's aller lande, steek voortaan een baksteen in uw sacoche...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi

Las net via via je post en wil even reageren.
Zelf ken ik Kenneth via de Holebifederatie, waar hij een tijdje werkte en waar ook mijn vriendin werkt.
Ik was enorm geschokt toen ik hoorde wat er gebeurd was, het maakt me verschrikkelijk kwaad dat zoiets kan.
Wilde dat gewoon even kwijt.

Spruit zei

Hey Peggy

Ik heb je berichtje doorgestuurd naar Kenneth.