03 juli 2006

Live vanuit de kist

ma 03/07/06 - In de Luikse Sainte Foy-kerk werd vanmorgen de begrafenisplechtigheid gehouden van het vermoorde meisje Stacy Lemmens. De kerk van Sainte-Foy, die op 200 meter van het café ligt waar de meisjes verdwenen, zat afgeladen vol. Buiten volgden honderden mensen de plechtigheid op een groot scherm. De dienst werd ook rechtstreeks uitgezonden op Eén. (bron)

Is dat nu echt nodig, vraag ik me dan af. Een begrafenis op groot scherm én op televisie. Met live commentaar van twee journalisten dan nog.

Graag geef ik enkele ideeën om een volgende mediabegrafenis nog aangenamer te maken voor de kijker:

- Wie een sms stuurt naar een speciaal nummer, maakt kans op een stoel op de eerste rij, een meet-and-greet met de familie en een ereplaats aan de koffietafel.
- De kijkers kunnen via de afstandsbediening kiezen welke muziek er gespeeld wordt.
- Tijdens de offerande schakelen we over naar de studio, waar een panel van begrafenisondernemers de plechtigheid beoordeelt. De meest emotionele momenten worden nog eens bekeken in herhaling.
- Her en der in de kerk hangen letters die samen een woord vormen. Elke tiende beller die het woord doorbelt naar een 0900-nummer maakt kans om te mogen vissen in de prijzenvijver.
- De hamburger- en pizzakramen buiten de kerk geven voortaan getrouwheidskaarten die korting geven op elke funeraire fastfoodmaaltijd.

Ik heb geleerd dat het nieuws bepaald wordt door twee zaken: het belanghebbende en het belangwekkende. Het mag duidelijk zijn dat de VRT vandaag vooral belang wou wekken. En daar zijn volgens mij geen Stacy's, Nathalie's of Guido's mee gebaat.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

't gaat serieus bergaf met de media in het algemeen.

een busrel wordt gebombardeerd tot een week voorpaginanieuws, gebeurt er niets meer in het buitenland ofzo?

Karolien zei

zwijg mij ervan, deze ochtend in elke kamer flarden van de begrafenis. En waarom???