17 juli 2006

Verkiezingsloterij

Breng je stem uit in de verkiezingen en win een miljoen dollar. Dat is wat een aanstaande politicus in de Amerikaanse staat Arizona voorstelt om de opkomst bij verkiezingen te verhogen, zo las ik in de New York Times (gratis registratie nodig).

De man heeft zelfs genoeg handtekeningen verzameld om de kiezers van Arizona zich te laten uitspreken over zijn idee tijdens de verkiezingen in november.

Mijn mening hierover (daarom lees je deze blog toch, of niet?) is dubbel. zo'n verkiezingsloterij kan helpen om de opkomst te verhogen en de verkiezingsuitslag representatiever te maken. Vooral kansarme groepen zouden zo misschien vlugger naar het stemhokje gaan.

Maar de mensen gaan misschien niet meer stemmen omdat ze iemand willen verkiezen die met hun noden en wensen zal bezig zijn. Politiek dreigt zo een 'commerce' te worden in de ogen van de kiezers.

Wat denk jij? Zou jij meer geneigd zijn om te gaan stemmen (onder een systeem van stemrecht i.p.v. stemplicht) als er een miljoen te winnen valt?

3 opmerkingen:

Cédric Verschooten zei

Aha, een berichtje over politiek!

De loterij koppelen aan verkiezingen, lijkt me geen goed idee. Bij de vorige presidentsverkiezingen in de VS werd nooit eerder zo massaal veel geld aan de campagne uitgegeven. Maar daardoor gingen niet meer mensen naar de stembus. Ongeveer de helft. Van die helft haalde Bush ongeveer de helft van de stemmen.

Als je bij het invullen van je stembiljet geld kan winnen, zal je alleen nog maar meer sensatie tijdens zo'n campagne krijgen, maar meer kiezers ? Ik betwijfel het (maar dat is natuurlijk mijn mening ;-))

Anoniem zei

Als de stemplicht afgeschaft zou worden, zou ik sowieso nog elke keer gaan stemmen, omdat ik het een essentieel iets vind in een democratie. Ik ben daarom ook erg tegen de afschaffing van de stemplicht. Ik zou dan ook niet méér geneigd zijn om te gaan stemmen als er iets mee te winnen viel.

Anoniem zei

nee, ik zou sowieso gaan stemmen.