14 juli 2006

Spraakgebrek

Ik erger me geregeld aan het platte Antwerps, zeker als de typische Brabantse tonen uit mijn eigen keelholte komen. Enkele maanden geleden merkte een selectiejury bij de VRT deze klanken bij mij op, en dat is niet zo best voor iemand die wel graag iets op de radio wil doen. Nochtans ben ik helemaal geen Antwerpenaar.

Als jonge West-Vlaming volgde ik een jaartje dictielessen om de ergste boerenklinkers uit mijn uitspraak te bannen, met redelijk succes. Maar dan kom je als elfjarige jongen in Antwerpen terecht. Het duurde enkele maanden vooraleer ik iedereen enigszins begreep, maar al snel nam ik het dialect over om maar niet te veel op te vallen. Hier zijn ze bikkelhard voor mensen van 'boate 't stad'.

Alleen aan de telefoon lukt het me nog om een beetje deftig Nederlands te praten. Misschien moet ik een voorbeeld nemen aan mede-RvB'er Kris, die erin slaagt om 'beschaafd' Nederlands sexy te maken. Wee u, Antwerpenaars!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

edde allis gedocht on atv?
der kunne ze aa wel noedig emme.

der spreke ze oek van da alfenalf vloms

Cédric Verschooten zei

Hey,
was al regelmatige bezoeker van je leuke blog, maar afgelopen vrijdag hebben we elkaar dan ook eens ontmoet.
Fijn je te leren kennen!

Spruit zei

Aha, als dat geen outing is... ;-)

Die van jou heeft alvast een mooie video van de olifant. 't Was leuk om die nog eens terug te zien.

Cédric Verschooten zei

een outing of gewoon: ken je lezers ;-)