22 november 2005

Gezelschapsspelen voor grote mensen

Ik ben altijd al een fan geweest van gezelschapspelletjes. Met mijn drie broers heb ik vroeger vaak spelletjes gespeeld zoals Risk, of Monopoly. Meer dan eens eindigde dat voor mij in een slaande deur en een slecht humeur. Gelukkig kan ik intussen veel beter tegen mijn verlies.

Afgelopen weekend was het weer Kaderweekend van WJNH, en dat betekent traditiegetrouw dat er weer geweerwolfd werd. Weerwolven is er zo ingeburgerd dat het een normaal werkwoord is geworden. De Weerwolven van Wakkerdam is een spel voor een grote groep (vanaf 8 spelers, 15 of meer is aan te raden) waarin liegers en bedriegers het opnemen tegen speurneuzen. Alleen weet niemand of je nu speurneus of bedrieger bent.

De volledige spelregels moet je zelf maar eens opzoeken, maar ik kan het spel echt aanraden voor een groep vrienden. Je leert mekaars karakter en 'liegtechnieken' goed kennen. Ik vind het een zeer onderhoudend spel, vandaar dat ik zaterdagavond bijvoorbeeld tot bijna drie uur 's nachts heb gespeeld. Terwijl ik om halfnegen al weer moest opstaan.

Andere spelletjes die ik heb zijn Once Upon a Time, een fantasiespel waarbij de spelers samen één sprookje vertellen, maar er wel voor moeten zorgen dat ze al de verhaalelementen die op hun kaartjes staan in dat verhaal moeten zien te verwerken. Veel eenvoudiger is Guillotine ("the game where you win by getting a head"), waarin je als beul tijdens de Franse Revolutie zoveel mogelijk vooraanstaande personen moet zien te onthoofden.

En sinds gisteren zijn er twee nieuwe spelletjes in mijn bezit gekomen: Saga en De Grote Dalmuti. Het waren verjaardagscadeaus van Karolien, Bob en Tim. Ik heb ze nog nooit eerder gespeeld, dus als iemand zin heeft om ze eens uit te testen, laat maar iets weten.

17 opmerkingen:

Anoniem zei

'k Wil altijd wel s zien wat ik u nu precies gegeven heb, dus 'k wil wel s meespelen :-)

Endless Audacity zei

Natuurlijk wil ik die uitproberen :)

Anoniem zei

aha! dalmuti! daar ben 'k nog erg bedreven in. saga lukt ook best.

Anoniem zei

Yaay, Dalmuti, bijna zo leuk als weerwolven ;)

Count me in.

Filliberke Randall zei

gezelschapspellen zijn idd fijn, vooral diegene waar je GEEN dobbelsteen voor nodig hebt :)
El Grande of incognito bijv.

PS: uit je post maak ik op dat je ergens nu verjaart moet zijn, maar vermits ik zo'n dingen altijd vergeet, ben ik hem dus waarschijnlijk euhm vergeten.
Happy birthday dus ;-)

Karolien zei

I wanna play too!

Heb dit weekend overigens nog maar eens bewezen dat ik een geweldige leugenaar ben, geen van mijn twee beste vrienden had door dat ik een weerwolf was, losers :P

Anoniem zei

Ha, frank, uw geheugen is écht een ramp he :) Remember dat we een week of 2 geleden iets gaan drinken zijn met Tim en z'n broer in 't Waagstuk, en daarna naar D-Club gegaan zijn? Raad eens voor welke gelegenheid Tim ons toen uitgenodigd had :)

Anyway, gezelschapsspelletjes: monopoly, hotel en risk = super, de rest = not. Ik ben zeer conservatief op dat gebied. Meteen het énige gebied :-)

Filliberke Randall zei

hmmm, ja idd en ik kan ook niet met de uitvlucht afkomen dat ik niet goed wakker was :)

Endless Audacity zei

Frank en Kevin zouden een stand up act moeten beginnen samen, gieren.

En Karolien is zo vaak de weerwolf, na een tijdje denk je gewoon: kan bijna niet weer zijn he ;)

So, when we playing, bitches?

Spruit zei

Wat dachten jullie van deze zaterdag, voor de WJNH-fuif? Dan kunnen we gewoon spelen tot we naar de fuif willen vertrekken.

Anoniem zei

Ik kan zaterdag eventueel wel. Ik zit in Hasselt overdag en ging normaal 's avonds nog eten bij de mammie & de pappie, en dan pas 's avonds laat terugkeren, maar ik kan altijd vroeger terugkomen.

'k Zou zeggen, stuur nog een mailtje als je een dag gekozen hebt, want ik ga vergeten hier te komen checken wat het nu uiteindelijk wordt :-)

Filliberke Randall zei

dat is een leuk idee :-)
normaal gezien ben ik terug van school(:@) om 17u

Anoniem zei

Eerst forummeeting, daarna free drinks @ R&B, en daarna fuifje in Jacob... dunno of ik dat er nog kan tussenwringen hoor :)

Anoniem zei

Forum-wat-nu?
Doen ze dat nog steeds?

Of wacht, nee, ik wist niet dat zoiets jouw ding was, Kevain?


>:D

Anoniem zei

Lorre: dat is ook ni meteen mijn ding, het kwam gewoon bij de job van forumbeheerder :-) Met mensen omgaan enzo lukt me nog wel, maar het "activiteiten"-gedeelte bezorgt me koude rillingen. Nuja, als 't tegenvalt glip ik wel weg :-)

Anoniem zei

"De Grote Dalmuti" was leuk! Vooral als Bart T de dienaar is :p

Spruit zei

Ik vond het ook zeer geslaagd. Helaas was ik al moe en was ik nog 'moeder' na de spelletjes, zodat ik niet lang op de fuif ben gebleven. Maar goed, 't was zeker voor herhaling vatbaar.